نقشه برداری ملک مشاع و دریافت سند تک برگ


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 5 تير 1401
بازدید : 813
نویسنده : علی محمدزاده

ملک مشاع چیست؟

معنی کلمه مشاع یعنی مالی که مشترک بوده و هیچگونه تقسیمی در آن صورت نگرفته باشد، بنابراین ملک مشاع به ملکی گفته می شود که 2 یا چند نفر در مالکیت آن سهیم هستند و اکنون قصد دارند که ملک تفکیک و برای هر قطعه سند تک برگی دریافت نمایند.

در ادامه این مقاله ابتدا به تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز پرداخته ایم، سپس در رابطه با نقشه برداری ملک مشاع و مراحل گرفتن سند این املاک توضیحاتی داده ایم، پس برا کسب اطلاعات کامل در این زمینه با ما همراه باشید.

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز چیست؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم ملک مشاع از مالکین متعددی برخوردار بوده و مالکین در متر به متر ملک با هم شراکت دارند اما در ملک مفروز اینطور نیست و تنها یک مالک وجود دارد.

معنی لغوی کلمه مفروز به معنی مالی که قابلیت تقسیم شدن را داراست و در واقع ملک مفروز، ملک مشاعی است که پس از تقسیم و گذراندن مراحل افراز، مفروز خواهد شد.

از جمله تفاوت های ملک مشاع با ملک مفروز می توان به تعداد مالکین و نحوه انتقال و فروش ملک اشاره کرد که در ادامه این تفاوت ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • اولین تفاوت ملک مشاع با ملک مفروز به نحوه اداره و تعداد مالکین بر می گردد یعنی در ملک مشاع، ملک مورد نظر به وسیله دو یا چند مالک اداره می شود اما در ملک مفروز مالک مشخص است و تنها به وسیله یک مالک اداره می شود.
  • دومین تفاوت ملک مشاع با ملک مفروز به نحوه تقسیم بندی و اقدام به گرفتن سند تک برگی است چرا که در ملک مشاعی ابتدا باید ملک تقسیم بندی و جدا شود تا ملک از حالت مشاعی خارج شده و تبدیل به ملک مفروز گردد سپس اقدام به افراز نمود اما در ملک مفروز بدون افراز می توان اقدام به گرفتن سند تک برگی یا سند رسمی کرد.
  • سومین تفاوت ملک مشاع با ملک مفروز به نحوه تصمیم گیری اختصاص دارد یعنی هرگونه تصمیم گیری درباره ملک مشاع نیاز به توافق و رضایت تمام مالکین است و اگر هر کدام از مالکین ناراضی باشند هیچگونه توافقی اعتبار ندارد و هیچ کدام از مالکین حق فروش سهم خود را نخواهند داشت اما در ملک مفروز با توجه به اینکه یک مالک دارد تمام اختیارات تصمیم گیری بر عهده همان مالک خواهد بود و می تواند ملک خود را به فروش برساند.
  • نقشه برداری یو تی ام ملک مشاع

    همانطور که در مقاله افراز و تفکیک توضیح دادیم برای گرفتن سند تک برگی، تهیه نقشه یو تی ام ضروری است که ابتدا باید مراحل افراز انجام شود یا به صورت افراز اجباری یا اختیاری، این کار صورت می پذیرد. اگر مالکین هیچگونه توافقی نداشته باشند تنها نقشه یو تی ام ملک مادر توسط کارشناس رسمی نقشه برداری تهیه می شود و برای اظهار نظر در این باره برای تفکیک و افراز با طرح دعاوی در دادگاه الزامی است و نیاز به دستور قاضی در این زمینه دارد.

  • مراحل سند گرفتن برای املاک مشاعی

    در اولین مرحله مالکین به اداره ثبت اسناد درخواست تفکیک سند مشاعی خود را ارائه داده تا استعلام سند ملکی گرفته شود.

    در قدم بعدی میزان قدر السهم هر یک از مالکین تعیین می شود و تقسیم نامه توسط اداره ثبت مطابق با نظر کارشناسی تنظیم می شود و سپس صورت مجلس تفکیکی زمین که شامل مشخصات ملک می شود باید به صورت دقیق تنظیم گردد و به همراه مدارک هویتی تحویل کارشناس واحد ثبتی می شود.

  • مسئول واحد ثبتی دستور تهیه نقشه یو تی ام را به کارشناس نقشه برداری می دهد و نقشه بردار با بررسی وضع موجود ملک و با حضور مالکین و نماینده اداره ثبت اقدام به تهیه نقشه یو تی ام و نظر کارشناسی خود را درباره افراز و تقسیم نامه به صورت مکتوب و ممهور به مهر تایید به رییس اداره ثبت تحویل خواهد داد البته در صورت عدم رضایت هریک از مالکین می توانند در مهلت 10 روزه اعتراض خود را به اداره ثبت تحویل نمایند.

     




:: برچسب‌ها: نقشه برداری ملک مشاع و دریافت سند تک برگ , ملک مشاع چیست؟ , تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز چیست؟ , نقشه برداری یو تی ام ملک مشاع , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








انجام خدمات نقشه برداری در مشهد و سطح خراسان رضوی با تجهیزات به روز تماس با ما: 09152431220 مهندس محمدزاده

تماس با ما: 09152431220
surveyingmashhad.ir