عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 10 شهريور 1400
بازدید : 1876
نویسنده : علی محمدزاده

دوربین های نقشه برداری

خرید دوربین نقشه برداری عموماً بر اساس نیاز و فرآیند کاری نقشه برداران به انجام می رسد؛ یعنی بر اساس پروژه ای که قرار است نقشه برداری آن به انجام برسد دوربین نقشه برداری تهیه می گردد.

در زمان خرید دوربین به این مهم توجه داشته باشید که دوربین های نقشه برداری بر سه پایه استوار هستند: مدل ترازیاب، تئودولیت و توتال استیشن که هر کدام به تجهیزاتی در راستای نقشه برداری مجهز شده اند.

دوربین نقشه برداری همراه با تجهیزاتی از قبیل سه پایه و منشور، شیب سنج، قطب نما، رطوبت سنج، بی سیم با برد یک کیلومتر، دستگاه جی پی اس، دوربین ترازیاب با سه پایه و شاخص و مواردی از این دست تهیه می شود.

این مهم، برای فرآیند کاری نقشه برداری از قبیل ترسیم نقشه های توپوگرافی در اشکال مختلف، تهیه نقشه های کاداستر، پیاده کردن میخ کوبی دقیق در محوطه سازی، ابنیه، راه و سد مورد توجه است.

خرید دوربین نقشه برداری به جهت مشخص نمودن ارتفاع خاص با ترازیاب نیز صورت می گیرد. در نهایت می توانیم بگوییم با خرید دوربین نقشه برداری نقشه بردار می توان برداشت های دقیق میدانی و جمع آوری اطلاعات لازم جهت مطالعه پروژه های راهسازی را به انجام رساند.

تاریخچه نقشه برداری در حفاری‌های باستانی منطقه بین النحرین و مصر ثابت شده است. پس از آن روم باستان و ایران از دیگر قطب‌های علم نقشه برداری به حساب می‌آیند. امروزه به لطف فناوری‌های نوین، نقشه برداری با استفاده از دوربین‌های کاملا مجهز صورت می ‌گیرد.

انواع دوربین نقشه برداری

به طور کلی دوربین‌های نقشه برداری به دو نوع ترازیاب و زاویه یاب تقسیم می‌شوند که با پیشرفت تکنولوژی این دو دوربین در طی سالیان اخیر با هم تلفیق شده‌اند و به صورت یک دوربین به نام توتال استیشن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوربین‌های نیوو و تئودولیت به ترتیب دوربین‌های مخصوص ترازیابی (ارتفاع سنجی) و زاویه سنجی هستند. دوربین توتال استیشن هر دوی این دو دوربین را شامل می‌شود و از طرفی نیزهمزمان کار ترازیابی و زاویه سنجی را می‌توان با آن انجام داد و دارای دو نوع اپتیکی و دیجیتال است.

دوربین نقشه برداری نیوو

دوربین نقشه برداری ترازیاب این مهم را در اختیار نقشه برداری قرار می دهد که از دوربین در زمان قرار گیری بر روی یک سه پایه به عنوان یک شاخص مناسب به جهت اندازه گیری استفاده شود. خرید دوربین های نقشه برداری بر اساس مدل و طرح هر کدام مزیت های متفاوتی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

دوربین های نقشه برداری ترازیاب فرایند اندازه گیری را به انجام می رسانند. شما با جایگذاری دوربین بر روی یک سه پایه می توانید اختلاف ارتفاع بین دو نقطه را اندازه گیری کنید. این دوربین به همراه یک خط کش بلند که میز با شاخص عنوان شده است فرایند اندازه گیری را برای شما به انجام می رساند.

با خرید دوربین نقشه برداری تراز یاب تنها ایجاد یک میدان افقی در فضا برای شما فراهم می شود و شما برای تعیین اختلاف ارتفاع باید از شاخص یا همان قطعات مدرج شده نیز بهره بگیرید.

طرز کار دوربین نقشه برداری نیوو

ابتدا یک نقطه را به عنوان ایستگاه انتخاب می‌کنیم که اشراف خوبی به نقاطی که قرار است اندازه گیری شود داشته باشد. سه پایه را در محل محکم می‌کنیم و با استفاده از دو تراز لوبیایی روی آن، سه پایه را تراز می‌کنیم. پس از تراز کردن سه پایه، دوربین را روی آن فیکس و سپس دوربین را تراز می‌کنیم.

پس از آن فردی با یک ژالن و میر (شاخص) به نقاط مورد نظر می‌رود و آن‌ها را با استفاده از تراز نبشی موازی با خط افق قرار می‌دهد. دوربین را روی میز متمرکز می‌کنیم و هر عددی که در تقاطع دو تار رتیکول قرار گیرد را یادداشت می‌کنیم. سپس فاصله زمینی بین نقطه و دوربین را با استفاده از متر لیزری یا هر متر در دسترس دیگری اندازه می‌گیریم. این عمل را برای همه نقاط انجام می‌دهیم.

دوربین تئودولیت

دوربین نقشه برداری تئودولیت عموماً برای یک اندازه گیری دقیق برای زاویه های افقی و عمودی مد نظر قرار داده می شود. خرید دوربین نقشه برداری زاویه یاب برای اندازه گیری زوایا توصیه می شود.

با استفاده از تئودولیت زاویه یاب می توان زاویاهای افقی و قائم را به راحتی اندازه گیری کرد.

با خرید دوربین نقشه بردای زاویه یاب این مهم در اختیار کاربر قرار داده می شود که با جایگذاری دوربین بر روی یک سه پایه مستقر دو نقطه مشخص و زوایای افقی و قائم بین دو امتداد به راحتی مشخص و اندازه گیری شود. خرید دوربین نقشه برداری زاویه یاب یک زاویه یابی دقیق و منحصر به فرد را با اندازه گیری ایده ال از آن شما می کند.

طرز کار دوربین تئودولیت

مانند مرحله قبل ابتدا یک نقطه که به تمامی نقاط اشراف دارد را به عنوان ایستگاه قرار می‌دهیم و سه پایه را در آن تراز می‌کنیم و دوربین را روی آن قرار می‌دهیم، سپس آن را نیز تراز می‌کنیم. فردی به همراه ژالن و میر (شاخص) را به نقاط مورد نظر می‌فرستیم و پس از تراز کردن میرو ژالن به وسیله تراز نبشی اقدام به قراول روی نقطه می‌کنیم.

برای به دست آوردن زاویه بین دو نقطه ابتدا روی یک نقطه قراول روی می‌کنیم و عدد روی لمب افقی را یادداشت می‌کنیم سپس به نقطه دیگر رفته و دوباره عدد روی لمب را یادداشت می‌کنیم با کم کردن دو عدد زاویه افقی بین دو نقطه به دست می‌آید.

  • به منظور به دست آوردن زاویه عمودی یک نقطه ابتدا روی دوربین را روی خط افقی تراز می‌کنیم و سپس به قراولروی نقطه مورد نظر می‌کنیم و زاویه عمودی را یادداشت می‌کنیم که ممکن است زیر سطح افق یا بالای سطح افق باشد. فاصله افقی و مایل نقطه مورد نظر تا ایستگاه را هم می‌توان با استفاده از دوربین تئودولیت و یک فرمول ساده به دست آورد.

دوربین توتال استیشن

دوربین نقشه برداری توتال استیشن به منظور نقشه برداری و ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد. توتال استیشن، تئودولیت دیجیتالی است که برای اندازه گیری فاصله الکترونیکی برای قرائت مایل دستگاه تا نقطه خاص مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین نقشه برداری توتال استیشن مزیت های بسیاری را از آن نقشه بردار می کند.

این دوربین که یکی از برندهای معتبر سوئیسی است با تلفیق طول یاب و تئودولیت ها، تلفیقی هماهنگ در نقشه برداری ارائه می کند. توتال استیشن دارای دو نوع دیجیتالی و اپتیکی است با توجه به تجربه بسیاری از مهندسان نقشه برداری، کار نقشه برداری با استفاده از دوربین‌های اپتیکی بسیار دقیق‌تر از دوربین‌های دیجیتال است و هنوز در بسیاری از نقاط جهان از دوربین‌های اپتیکی استفاده می‌شود.

این دوربین همانطور که پیش از این نیز به آن بسیار پرداخته شده است از ترکیب دو دوربین نیوو و تئودولویت به دست می‌آید. با استفاده از دوربین توتال می‌توان هم زمان به اندازه گیری ارتفاع، زاویه و فاصله افقی پرداخت. دوربین‌های توتال در ابتدا به صورت اپتیکی عرضه می‌شدند ولی امروز انواع دیجیتال آن‌ها به بازار آمده است که کار نقشه برداری را بسیار راحت‌تر از گذشته کرده است.

دوربین‌های دیجیتال این مزیت را دارند که پس از انجام عملیات نقشه برداری می‌توان یک خروجی از داده‌های مورد نظر تهیه کرد و سپس با استفاده از نرم افزارهای نقشه برداری اقدام به تهیه نقشه کرد که کار را بسیار سریع‌تر از تهیه نقشه به صورت دستی می‌کند.

کاربرد دوربین‌های نقشه برداری چیست؟

از دوربین نقشه بردرای به طور کلی برای تهیه نقشه از عوارض طبیعی و مصنوعی بر روی سطح زمین استفاده می‌شود.

به همین منظور از دوربین‌های نقشه بردرای برای تهیه نقشه از عوارض طبیعی مانند کوه، رود و دره برای مصارفی مانند معدن‌کاری، آتش‌باری، تخمین و ارزیابی منابع طبیعی، جاده سازی، پل‌سازی، ساختمان سازی در مقیاس وسیع، اکتشاف معدن، دپوگرافی، تهیه نقشه‌های سیاسی، جغرافیایی، زمین شناسی و … بهره برداری می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارائه فناوری برتر جی پی اس (GPS) توسط ارتش آمریکا به جهان، نقشه برداری توسط داده‌های ماهواره‌ای و سنجش از دور انجام می‌شود. نقشه‌هایی که از طریق سنجش از دور تهیه می‌شوند به نقشه‌های عوارض سطحی محدود نمی‌شود و انواع نقشه‌های مادون قرمز و زیر سطحی را هم شامل می‌شود که کاربردهای فراوانی دارد.

در عملیات‌های بزرگ نقشه برداری در محدوده یک کشور کار نقشه برداری ابتدا به روش پردازش اطلاعات ماهواره‌ای توسط نرم افزار انجام می‌شود و سپس بسته به موضوع کار و درخواست کارفرما عملیات زمینی با دوربین نقشه برداری هم انجام می‌شود.




:: موضوعات مرتبط: نقشه بردار خراسان - مشهد , دوربین های نقشه برداری و انواع , انواع دوربین نقشه برداری و عکس , ,
:: برچسب‌ها: کاربرد دوربین‌های نقشه برداری چیست؟ , طرز کار دوربین تئودولیت , دوربین توتال استیشن , دوربین تئودولیت , طرز کار دوربین نقشه برداری نیوو , انواع دوربین نقشه برداری و عکس , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








انجام خدمات نقشه برداری در مشهد و سطح خراسان رضوی با تجهیزات به روز تماس با ما: 09152431220 مهندس محمدزاده

تماس با ما: 09152431220
surveyingmashhad.ir